fredag den 13. december 2013

Ungdommen nu til dags, mangel på respekt.. og mit temperament. :)

Nu kommer jeg garanteret til, at lyde som en gammel tante. Så er i advaret mod dette indlæg, der hverken handler om mode eller bolig. 

I dag var der, som på alle andre skoler, Luciaoptog. Jeg havde lovet tøserne, at tage med, da jeg godt kunne nå det inden vores låne unger var fuldtallige. 
Mine piger går på den samme skole, som jeg gjorde da jeg var barn. Det er en gammel hyggelig skole, med to spor i hver årgang. 
Jeg kan selv huske hvor nervøs/spændt man var, når man skulle gå Lucia for hele skolen og en masse forældre. 
Jeg gik med pigerne og deres klasse ned i den klynge b- klasserne skulle samles i. A klasserne sad i en anden klynge så var der plads til, at luciaoptoget kunne være der. 
Victoria og Emma-sophie var ret spændte, og syntes samtidig at det var snyd det ikke var dem. 
I min verden er det logik, at når man skal se sådan noget, ja så er man stille og viser respekt for det arrangement der skal være. Jeg siger ikke, at mine børn er englebørn, langt fra, men hold op hvor var der bare meget uro og uorden. Alle lærerne gik rundt og tyssede på eleverne, men lige lidt hjalp det. 
Det vil sige, at under selve seancen var der nogen større knægte der skrålede med på lucia sangen, og andre grinede og nogen hoppede nærmest rundt og fjollede. og mange grinte. 
Hvad sker der lige for det? Det er da bare slet ikke okay! hvor er opdragelsen henne? Ved godt man ikke skal have børn der bare siger ja og amen, og aldrig skejer ud. Men der er stor forskel på om man gør det i hverdags situationer eller om man gør det hvor der er folk der faktisk viser noget. Jeg blev simpelthen så harm. Flere gange kunne mit temperament ikke holde mere og jeg bad nogen af klassens elever at tie stille. 

Jeg skal ikke gøre mig bedre end alle andre, jeg er helt sikkert heller ikke konsekvent nok i alle situationer, men jeg har en forventning om at min børn opfører sig ordentlig når de er i skole og ude blandt andre mennesker. Så skal jeg nok tage turerne derhjemme. 

Bekymringerne melder sig når man ser hvor ligeglade eleverne er. Hvad sker der om 10 år? eller 5 år for den sags skyld. 
Samfundet har ændret sig, og det er som om at børnene kommer til at styre mere og mere. Jeg syntes selvfølgelig at børn og unge idag skal have medbestemmelse, men det kan også blive en alt for stor mundfuld især for mindre børn og børn i indskolingen. 
Via min uddannelse og det at være mor til 3 samt have en hverdag der indeholder 10 små lånebørn, ja så har jeg da lidt begreb om hvad jeg snakker om. Det kan give enorm frustration, hvis børn skal bestemme det hele selv. og det giver bagslag hvis de får lov. Små børn kan vælge mellem to ting f.eks. Men hvis de får lov at bestemme og dermed også få hvad de gerne vil have fra de er helt små, ja så er der jo ikke noget at sige til, at vi får en super egoistisk ungdom som ikke tænker på andre end sig selv. Det er bekymrende syntes jeg. 

På vores ferie i USA i maj, besøgte vi en amerikansk skole, som selvfølgelig var total overdrevet, men der var da ihvert fald respekt. Lidt at den respekt kunne vi godt bruge herhjemme. Der er jo stadig autoriteter såsom forældre, lærer, undervisere mm. som skal lære hvordan man opfører sig og befærder sig i samfundet. Hvis den respekt forsvinder, syntes jeg det er problematisk. 

Nåh det var en masse ting jeg skulle af med. Jeg håber i forældre derude tænker længere end hvad der er nemmest nu og her i opdragelsen og også tænker længere frem i tiden. 

Kærligst Chatarina

0 kommentarer:

Send en kommentar